Hoe weet je of er nog hoop is voor jullie relatie?

Liefde is hard werken. Daar zijn de meeste stellen die al wat langer bij elkaar zijn, het wel over eens. Maar hoe hard wil je en moet je? Dat is vraag die alleen jullie kunnen beantwoorden. Maar ik kan je er wel mee helpen om het op een rijtje te zetten.

Mijn visie is voor een aanzienlijk deel gebaseerd op het gedachtengoed van John Gottman, een Amerikaanse psycholoog die in een wetenschappelijke setting 50 koppels observeerde en daarnaast jarenlang therapie gaf. In zijn theorie zijn er 7 pijlers binnen je relatie. Als die stevig genoeg zijn, staan jullie sterk. Als er één pijler gaat wankelen, vangen de anderen dat nog wel op. Maar als er een soort betonrot aan de gang is, en de ene pijler de andere aantast en wegvreet, dan sta je vroeg en laat op instorten.

Zover hoeft het niet te komen.

Een tussentijdse check helpt je om oog te houden voor de zwakke punten in je relatie, en die op te lappen vóórdat het te laat is.

Kijk maar eens mee hoe je scoort op deze punten:

Pijler 1: Roadmap to love

De routekaart van jullie liefde. Hoe goed weet je wat er bij de ander speelt? In een goede relatie ken je elkaars geschiedenis, weet je wat hij of zij lekker vindt en weet je hoe de ander reageert in geval van woede of teleurstelling. Je prikt door de ander heen. Maar in langer lopende relaties moet je die kennis blijven updaten. Wat speelt er nu, wat zijn zorgen, waar kijkt de ander naar uit, waar geniet de ander van? Als je die updates niet uitvoert, loopt je relatie het risico om gehackt te worden.

Pijler 2: Genegenheid en respect

Niet alleen op afstand, maar ook in ruzies of onenigheid. Blijf je ook in het heetst van de strijd respectvol naar elkaar? Dan kan een ruzie zelfs versterkend werken. Ben je uit op het kwetsen van de ander? Dan loop je grote kans op reële schade en heeft je relatie minder kans van slagen.

Pijler 3: Aandacht

Pijler 3 is aandacht. En dan niet zomaar aandacht, maar het delen van aandacht voor de kleine dingen in het leven. Je ziet dat bij van die lieve oude stellen. Dat ze elkaar even aanstoten en wijzen op een vogeltje. Of dat stellen gezamenlijk boodschappen doen en liefdevol communiceren: ‘is er nog waspoeder?”. En dat de ander dan niet stomweg de schouders ophaalt, maar dat je liefdevol respondeert: ‘Geen idee. Neem maar mee. Beter mee verlegen dan om verlegen’. Voel je het verschil?

Pijler 4 is invloed

Misschien nog wel belangrijker dan aandacht. In elk geval vaker een breekpunt. Vooral mannen hebben nogal eens de neiging om hun beslissingen geheel zelf te willen nemen. Maar het is voor partners, niet alleen de vrouwen, essentieel in het gevoel gerespecteerd te worden dat ze ook mee mogen praten en mee mogen beslissen. Of het nu gaat om die nieuwe auto, een vakantie of het veranderen van baan. Ook je eigen keuzes kunnen gezamenlijk genomen worden, zodat je elkaar kunt steunen en niemand de macht in handen neemt. Gedeelde macht maakt kracht en dat geldt ook voor je relatie.

Pijler 5 is het omgaan met ruzie en verschillen.

Veel problemen die tot conflicten leiden, gaan om dingen die toch niet zullen veranderen. In goede relaties worden die permanente problemen niet opgelost, maar vinden beide partners een manier om ermee om te gaan. Als je er smakelijk om kunt lachen, is dat een teken dat het wel goed zit. De andere krijgt de ruimte om zichzelf te zijn. ‘Fouten’ worden geaccepteerd.

Pijler 6: Blijf in gesprek

Ook in tijden van conflicten, maar net zo goed als het rustig lijkt, is het belangrijk om verbonden te blijven. Hebben jullie dat onder de knie? Kun je ruzie maken en dan weer verzoenen, worden herstelpogingen geaccepteerd voordat het uit de hand loopt? Hoe beter je kunt ruziën, des te beter je relatie, tenminste als die gesprekken elkaar toe leiden dat je elkaar nog beter leert kennen en nog meer gaat waarderen. Zorg in elk geval dat je in gesprek blijft en blijf elkaar opzoeken. Zolang de ander op je reageert, weet je in elk geval dat hij of zij nog betrokken is bij jullie liefde. Koester dat.

Pijler 7: Samen zingeven

Eén van de meeste geuite gevoelens bij het inzetten van een scheiding is dat één van de partners het gevoel heeft: is dit nu alles. Dat kan in de relatie zitten. Maar het zit vaak ook in het leven. Zorg er daarom voor dat jullie meer delen dan het gezin, de gezamenlijke takenlijst en de bezoekjes aan vrienden. Zorg ervoor dat je, zeker na de eerste vier romantische jaren, actief blijft zoeken naar gezamenlijke aspiraties en levensdoelen. Wie een plan heeft, kan beter koers houden, ook in een relatie!

Als je wel eens mijn liefdestest {link!} hebt gedaan, dan kun je nu misschien bepalen dat elke vraag daarin verwijst naar één van de pijlers.

Controle vragen zijn bijvoorbeeld:

  • Geef je nog om de vreugde en pijn van je partner?
  • Ben je bereid om tot een compromis te komen als jullie ruzie hebben?
  • Zie je het verbreken van je relatie als oplossing van je probleem?
  • Vertrouw je op de steun van je partner of voel je je (vaak) in de steek gelaten?
  • Delen jullie die kleine momenten nog of zit je elk in je eigen wereld cq telefoon?
  • Durf je erop te vertrouwen dat je partner belangrijke dingen met jou deelt?

De zeven pijlers vormen ook de basis van EFT: de Emotionally Focused Therapie die ik ook gebruik. Het mooie van deze therapie is dat het zich richt op de onderliggende emoties. Niet de ruzies of de onderlinge afspraken. Maar het gevoel daaronder: wat is je behoefte, wat wilde je bereiken, wat mis je omdat je het ergens onderweg bent kwijtgeraakt of bent gestopt om het te delen?

EFT is praktisch, juist omdat je het op een ander niveau insteekt dan de gebeurtenis zelf. Het is snel, omdat één inzicht heel véél conflicten ineens in een ander daglicht zet, en vaak oplost.

En het is fijn. Je creëert opnieuw verbinding. Vanuit die verbinding is er vaak voldoende vriendschap over. En is die vriendschap er, dan is vaak ook de liefde niet ver weg. Maar ja, liefde is en blijft een werkwoord. Als je daar geen tijd voor inruimt, loop je risico’s. Hoeveel, dat voelde je waarschijnlijk op het moment dat je bovenstaande vragen doorlas.

Wil je hulp? Sessies inplannen om te borgen dat jullie wél tijd maken voor die verbinding vanuit emoties? Ik help jullie graag verder, ik hou zelf ook erg van die korte en resultaatgerichte sessies waarin we elke keer weer veel effect hebben. Plan een kennismaking, of beantwoord gewoon deze mail als je wilt dat ik je terugbel.

Liever eerst nog mijn aanbod bekijken?

Relatietherapie staat hier

Het Relatieweekend (snel en intensief) staat hier.

En je mag ook eerst alleen komen als er andere dingen meespelen.

Misschien vind je dit ook interessant

Skip to content